MissEfterbliwen

du lever bara en gång

Tävlingsförberedelser

Kategori: Som en kanotist


Eftersom jag är borta nu hela helgen på tävling i Lidköping så får ni ett inlägg här hur mina tävlingsförberdelser brukar se ut när de är som bäst.
Dagen innan loppet kör jag helst ingen hård träning utan vilar istället. Vid flerdagstävlingar har man ju dock inte så mycket val :). Jag försöker också dricka mycket och äta ordenkligt och bara sånt som jag vet att min mage gillar. För jag lovar, en tävlingsnervös mage behöver inte mer :). 
På tävlingsdagen dricker jag mycket igen och väger in min båt om jag inte gjort det redan innan. Båten ska väga 12kg vid sprint och 7 vid marathon.
3-2h innan loppet äter jag. 3h innan vid större måltider (frukost,lunch,middag) och 2h vid mindre mellanmål. Har jag lopp innan får jag anpassa även måltider osv.
2h-50min innan säkerhetskollar jag så att vikterna sitter fast ordenkligt och, om jag kör en besättningsbåt, att den är rätt inställd. Jag kollar också vilket nummer jag har, letar upp rätt nummerlapp och sätter fast den på båten. Jag bytar även om och sätter upp håret och sånna småsaker
50-40min innan börjar jag en lätt joggingrunda för att få igång kroppen lite. Brukar försöka springa 15-20min men det kan variera rätt mycket. Efter det värmer jag upp stillastående genom att tänja lite på musklerna, tex vindmöllan osv.
20min innan ger jag mig ut på vattnet. Brukar köra mycket distansfart som uppvärmning oavsett distansen jag ska tävla i. Kör också ibland lite starter men är rätt dålig på det. Det är något jag måste bli bättre på ;).
5min innan glider jag bara runt på vattnet och taggar till ordenkligt.
Under hela uppvärmningen försöker jag alltid föreställa mig starten, under loppet och när jag kör över mållinjen.
Ser alltid mig själv vinna oavsett hur liten chansen är ;).
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: